Harbeth


Inne marki

Kolumny podstawkowe


Drukuj cennik Strona producenta

Kilka faktów…

Czy wiedziałeś, że…?

• Harbeth został założony przez byłego starszego inżyniera badawczego BBC Dudleya Harwooda, który wynalazł pierwsze na świecie kolumny z membranami plastikowymi.
• Radial, materiał, z których wykonane są wyłącznie membrany Harbethów odpowiedzialny jest za przejrzyste, naturalne i szczegółowe brzmienie wszystkich współczesnych modeli Harbetha
• Kolumny Harbetha eksportowane są do ponad 40 krajów świata z fabryki znajdującej się w West Sussex w Zjednoczonym Królestwie.
• Harbeth jest jedną z najlepiej ocenianych w prasie marek na świecie i cieszy się doskonałą opinią na Dalekim Wschodzie, w USA i w Europie kontynentalnej.
• Zawodowi inżynierowie dźwięku wykorzystują monitory Harbetha przy tworzeniu wielu popularnych w Wielkiej Brytanii programów telewizyjnych, takich jak Eastenders, Crimewatch, Emmerdale, The X Factor, Red and Black, The Cube, oraz Britain’s Got Talent (a także innych).
• Harbeth pozostaje jedyną w pełni brytyjską marką produkującą kolumny w oryginalnym stylu BBC. Twórcy Harbetha wiedzą jak wydobyć wielki dźwięk z małych skrzynek!

„P3ESR celuje w wyśmienitym odtwarzaniu jakże przecież ważnej średnicy oraz jest mistrzem tworzenia wiarygodnej sceny muzycznej. […] Górny zakres pasma nawet bez maskownic, gra gładko, równo, bez żadnych podbić. Kolumna bez problemu oddaje barwę klarnetu basowego, czy gitary basowej i nawet kiedy oba instrumenty grały w zbliżonych rejestrach, były zupełnie odseparowane. Stereofonia była stabilna i rzetelna, skrzypce oddane były ciepło, trochę ekspansywnie. […] Harbeth P3ESR jest jednym z tych rzadko spotykanych komponentów audio, które pomimo swoich ograniczeń nie dopuszczają żadnych kompromisów.”
Recenzja kolumn Harbeth P3ESR, Stereophile, sierpień 2010
„Jak grają? Wymienię po prostu kilka przymiotników: pikantny, ekscytujący, detaliczny, pochłaniający, czysty, otwarty, przestrzenny, szybki, intymny, gładki, czuły, dynamiczny, silny i autorytarny. […] Kolumna nie przesładza, jednak wytwarzana muzyka wciąga. Choć przy moich Monitorach 40, trzydziestki wyglądają jak liliputy, to jednak poprawnie tworzą scenę, zwłaszcza w kierunku przód-tył. Generują godną uwagi przestrzenną bezzwłoczność i namacalność – w sensie takim, iż powstaje wrażenie, że wystarczy wyciągnąć rękę by chwycić każdy z instrumentów. […] Jeśli chodzi o bas, to podobnie jak w modelu Compact 7, jest tak dokładny i czysty, że po prostu nie odnotowuje się jakiegoś braku, oba wydają się schodzić o wiele niżej niż pokazują to pomiary. […] Ich dźwięk jest najbardziej naturalny i realistyczny z jakim się spotkałem w tej cenie i rozmiarach.”
Recenzja kolumn Harbeth Monitor 30, Enjoy The Music, marzec 2002

„Dzwięk jest po prostu czysty i przejrzysty, z samej natury, bez kompromisów. […] Środek zaś jest największym atutem Harbethów, przetworniki zrobione z patentowego materiału RADIAL, są moim zdaniem najlepszymi głośnikami na rynku.  […] SHL5 może wyglądać trochę staroświecko, ale kontynuuje świetną tradycję i jeśli szukasz niezbyt wielkiej kolumny o naprawdę niesamowitym, muzykalnym i czarującym dźwięku to jest kolumna dla Ciebie. Żaden inny zestaw nie gra tak jak Harbeth.”
Recenzja kolumn Harbeth Super HL5, The Absolute Sound

„Harbetha M40.1 łatwo opisać, ale ciężko zrecenzować. Dźwięk tych kolumn ma więcej zalet, niż cokolwiek, co miałem kiedykolwiek w domu. M40.1 jest „neutralna”, nie wprowadza podkolorowań, a przy tym nie posiada powszechnych wad. Harbethy mają rzadką umiejętność łączenia neutralnej barwy z wyśmienitą prezentacją, pod niemal każdym istotnym aspektem. Mówiąc po prostu: mamy tu wreszcie kolumnę, która osiągnęła płaską częstotliwość przenoszenia w całym paśmie, nie wysysając jednocześnie życia z nagranej muzyki. Harbeth M40.1 nie celuje w jakimś konkretnym aspekcie, zamiast tego dokonuje przełomu, będąc pierwszą kolumną, która odnajduje się w tak wielu dziedzinach. M40.1 jest pozbawiona zakłóceń, nie jest wybredna jeśli chodzi o urządzenia towarzyszące i jest w miarę łatwa w instalacji. Pozwala muzyce brzmieć kolorowo i miło, zachowując wrażenie grania „tu i teraz”. Istnieją głośniki bardziej skuteczne, istnieją głośniki z potężniejszym basem, inne produkują bardziej dramatyczny, lub czystszy dźwięk, ale żadne nie grają tak spójnie, koherentnie i ogólnie dobrze we wszystkich aspektach.”
Recenzja kolumn Monitor 40.1, Stereophile, październik 2008

Harbeth to synonim brzmienia naturalnego. Kolumny produkowane przez firmę to ręcznie składane i starannie strojone obudowy, które wykonywane są w 100% z drewna określonego gatunku i rodzaju. Harbeth to legenda, przykład jak powinny wyglądać monitory BBC, które zresztą używane są właśnie przez to słynne studio oraz przez wiele innych. Pracochłonność wykonania kolumn Harbeth ma swoje odzwierciedlenie w jakości oferowanego dźwięku, który pod względem naturalności w odwzorowaniu barwy nie ma sobie równych.

Historia firmy

Legenda brzmienia brytyjskich monitorów sięga lat 50 – wtedy to właśnie angielska BBC zdecydowała się na przejście z mało dokładnych fal długich na znacznie bardziej rozdzielcze fale FM. Spowodowało to prawdziwa burzę zmian w ówczesnym sprzęcie studyjnym który jak dotąd był znacznym ograniczeniem w stosunku do możliwości transmisyjnych sygnału FM.

Ryzyko pracy na dotychczasowym sprzęcie było zbyt duże – możliwość wytransmitowania szumów, przydźwięków i innych niepożądanych zjawisk, wcześniej „odcedzanych” przez wąskopasmowe odbiorniki AM stworzyło konieczność opracowania znacznie wyższej klasy pełno pasmowych monitorów studyjnych.

Po przetestowaniu dostępnych na rynku głośników, BBC uznało ówczesne osiągi drogich konstrukcji za niewystarczające. Jedynym rozwiązaniem było stworzenie monitorów na własne potrzeby, daleko przewyższających brzmieniowo wówczas dostępne konstrukcje. Wtedy właśnie inżynierowie BBC poczynili dwie kluczowe obserwacje które leżą u podstaw dzisiejszych konstrukcji Harbeth’a. Pierwszą z nich jest kluczowa rola obudowy w wiernym odtwarzaniu muzyki. Druga to fundamentalny wpływ membrany nisko/średnio tonowej na charakter i neutralność odbieranego przez ludzkie ucho dźwięku.

Harbeth, od samego początku związany z BBC jako jeden z głównych dostawców monitorów studyjnych energicznie wkroczył na rynek domowy w połowie lat 80. Korzystając z doświadczenia zdobytego w sprzęcie studyjnym natychmiast zdobył duży rozgłos w środowiskach audiofilskich na całym świecie. Sama filozofia firmy nie uległa zmianie od początku jej istnienia – korzystając z wiedzy dotyczącej pracy skrzyń i materiałów użytych przy produkcji membran budować kolumny o brzmieniu możliwie bliskim rzeczywistemu. Po wielu latach doświadczeń i badań Harbeth notowany jest na rynku audiofilskim wyżej niż kiedykolwiek wcześniej.

Technologia

Czerpiąc z wieloletniej współpracy z BBC, firma wielokrotnie korzystała z zaplecza badawczego i intelektualnego tej legendarnej rozgłośni. Zaowocowało to powstaniem wielu unikalnych rozwiązań spotykanych wyłącznie w kolumnach Harbeth. Oprócz tego firma przywiązuje ogromną wagę do pedantycznej kontroli jakości trwającej przez cały etap produkcji. Elementy użyte w każdej parze kolumn są parowane tak aby obie kolumny zachowywały identyczne parametry akustyczne. Dlatego wszystkie elementy użyte do produkcji są mierzone a wyniki pomiarów archiwizowane aby zachować możliwość dobrania części w przypadku konieczności ewentualnej naprawy. Dotyczy to zwrotnicy, przetworników a nawet koloru okleiny, który przed opuszczeniem fabryki jest fotografowany. Wszystkie dane archiwizowane są w postaci cyfrowej co ułatwia ich szybkie odtworzenie w razie konieczności jakichkolwiek napraw.